• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
دو فصلنامه علمی دانش سیاسی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 15 (98-1397)
دوره دوره 14 (1397)
دوره دوره 13 (1396)
دوره دوره 12 (1395)
دوره دوره 11 (1394)
دوره دوره 10 (1393)
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 9 (1392)
دوره دوره 8 (1391)
دوره دوره 7 (1390)
دوره دوره 6 (1389)
دوره دوره 5 (1388)
دوره دوره 4 (1387)
دوره دوره 3 (1386)
دوره دوره 2 (1385)
دوره دوره 1 (1384)
ادیبی‌سده, مهدی‌, عدلی‌پور, صمد, طاهری, نقی. (1393). رابطۀ مصرف رسانه‌ای با فرهنگ سیاسی جوانان؛ مطالعۀ موردی، شهر تبریز. دو فصلنامه علمی دانش سیاسی, 10(1), 5-25.
مهدی‌ ادیبی‌سده; صمد عدلی‌پور; نقی طاهری. "رابطۀ مصرف رسانه‌ای با فرهنگ سیاسی جوانان؛ مطالعۀ موردی، شهر تبریز". دو فصلنامه علمی دانش سیاسی, 10, 1, 1393, 5-25.
ادیبی‌سده, مهدی‌, عدلی‌پور, صمد, طاهری, نقی. (1393). 'رابطۀ مصرف رسانه‌ای با فرهنگ سیاسی جوانان؛ مطالعۀ موردی، شهر تبریز', دو فصلنامه علمی دانش سیاسی, 10(1), pp. 5-25.
ادیبی‌سده, مهدی‌, عدلی‌پور, صمد, طاهری, نقی. رابطۀ مصرف رسانه‌ای با فرهنگ سیاسی جوانان؛ مطالعۀ موردی، شهر تبریز. دو فصلنامه علمی دانش سیاسی, 1393; 10(1): 5-25.

رابطۀ مصرف رسانه‌ای با فرهنگ سیاسی جوانان؛ مطالعۀ موردی، شهر تبریز

مقاله 1، دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 19، بهار و تابستان 1393، صفحه 5-25  XML اصل مقاله (749 K)
نوع مقاله: علوم سیاسی
نویسندگان
مهدی‌ ادیبی‌سده1؛ صمد عدلی‌پور* 2؛ نقی طاهری3
1دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان
2کارشناس‌ارشد جامعه‌شناسی، دانشگاه اصفهان
3کارشناس‌ارشد تاریخ گرایش مطالعات خلیج فارس، دانشگاه اصفهان
چکیده
تداوم مشارکت سیاسی جوانان یکی از مهم‌‌ترین مسائل هر نظام سیاسی ‌‌است. به ‌نظر می‌رسد که یکی از عوامل اثرگذار بر مشارکت سیاسی جوانان، فرهنگ سیاسی آن‌هاست؛ عوامل زیادی بر فرهنگ سیاسی جوانان تأثیر دارند که رسانه‌های جمعی یکی از مهم‌‌ترین آن‌هاست؛ بنابراین، هدف نوشتار حاضر مطالعۀ رابطۀ رسانه‌های جمعی داخلی و برون‌مرزی با مؤلفه‌های فرهنگ سیاسی جوانان است. این پژوهش با استفاده از نظریه‌های آلموند و گیدنز، به‌صورت پیمایشی و با حجم نمونه 424 نفر در بین جوانان 18 تا 33 سال کلان‌شهر تبریز در سال 1391 انجام شده است. روش نمونه‌گیری، نمونه‌گیری‌ خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که بین متغیرهای استفاده از تلویزیون داخلی، رادیو داخلی، روزنامه و مجلات داخلی با احساسات سیاسی، باورهای سیاسی و ارزش‌های سیاسی رابطۀ مثبت معناداری وجود دارد، ولی بین میزان استفاده از رسانه‌های خارجی (ماهواره، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مجازی) و مؤلفه‌های فرهنگ سیاسی رابطۀ منفی وجود دارد. همچنین، رسانه‌های مختلف از بین مؤلفه‌های فرهنگ سیاسی بیشترین تأثیر را بر احساسات سیاسی کاربران دارند.
کلیدواژه‌ها
مصرف رسانه‌ای؛ رسانه‌های جمعی؛ فرهنگ سیاسی؛ جوانان؛ تبریز
موضوعات
علوم سیاسی؛ مسایل سیاسی ایران
عنوان مقاله [English]
The Relationship between Media Use by Youth Political Culture; A Case Study in Tabriz
نویسندگان [English]
Mahdi Adibi Sedeh1؛ Samad Adlipour2؛ Naghi Taheri3
چکیده [English]
Continuation of political participation of young people is one of the most important issues in the political system. It seems that one of the factors influencing political participation of young people, their political culture, many factors have an impact on the political culture of youth Social media is one of the most important. Therefore, the aim of this paper is to study the relationship between domestic and foreign mass media and political culture of youth. This study uses the theories of Almond and Giddens, as a survey with a sample size of 424 patients in the 18 to 33 year of 1391 was conducted in the metropolitan Tabriz. Sampling, a multistage cluster sampling. These results indicate that the variables of local television, local radio, Newspapers and magazines domestic political sentiments, political beliefs and political values, there was a significant positive correlation But the amount of foreign media (satellite, Internet and virtual social networks) and the components of the political culture there is a negative relationship The media, the political culture affect political sentiments use
کلیدواژه‌ها [English]
media consumption, Mass media, Political culture, Tabriz, Youth
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,988
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 599
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

دسترسی به مقالات دوفصلنامه علمی «دانش سیاسی» آزاد ( Open Access ) است.

Journal of "Political Knowledge" (PK) is licensed under a
Creative Commons Attribution 4.0 International CC-BY 4.0

- کلیه حقوق مادی و معنوی انتشار هر مقاله در یکی از نشریات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، برای آن نشریه محفوظ است و آن دسته از نویسندگان مقاله که درصدد انتشار مقاله در مجموعه مقالات، یا بخشی از یک کتاب هستند، لازم است با ارائه درخواست کتبی، موافقت نشریه را أخذ نمایند.
- هر گونه بهره‌برداری از فایل مقاله یا لینک دسترسی آن و بازنشر آن به‌صورت چاپی و الکترونیک -خصوصاً در فضای مجازی- بدون رضایت دانشگاه امام صادق علیه‌السلام نقض حقوق دانشگاه تلقی و زمینه تعقیب قضایی دارد.

Journal Management System. Designed by sinaweb.